Wij restaureren de Reddingboot 3 Oostende
Een twee motorige houten reddingboot type Watson
WATSON REDDINGBOOT 3
Onmiddellijk na de Tweede Wereldoorlog reorganiseerde de Belgische overheid de reddingsdiensten en bestelde zij drie exemplaren van een verbeterd Watson-type reddingboten.
WATSON 46ft 9 INCH LIFEBOAT
De order werd in 1946 in Engeland geplaatst bij de werf J. Samuel White te Cowes op het eiland Wight. De bouw startte in 1947.
GEORGE L WATSON
George L. Watson was een Schotse scheeps architect die dit type van boot vorm gaf in opdracht en samenwerking met de RNLI. De Royal National Lifeboat Institution (UK).
TE WATER
Deze twee motorige Watson-type houten reddingboot 3 werd op 12 juli 1948 te water gelaten in Cowes .
op 20 september 1948 kwam hij aan in Oostende en werd daar gestationeerd. Niet lang daarna werden de Watson reddingboot 2 in Nieuwpoort en de Watson reddingboot 1 in Zeebrugge ingezet.
UIT DE VAART
De reddingboot 3 Oostende werd als eerste uit de vaart genomen. In 1981 werd de boot overgebracht naar het Nationaal Visserijmuseum van Oostduinkerke (nu NAVIGO).
PENSIOEN
De staat van de reddingboot 3 Oostende ging snel achteruit. Ook toen de boot in tijdelijke bruikleen gegeven werd aan de vzw Archonaut in Brugge voor onderhoud, herstel en restauratie.
De Watson reddingboot 3 Oostende werd op 7 november 2003 overgebracht naar Brugge, waar het onder een afdak wachtte op restauratie.
Begin 2012 droeg Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits het eigendomsrecht van de Watson reddingsboot 3 over aan de vzw Archonaut uit Brugge.
In oktober 2019 kwam de reddingboot 3 in handen van de vzw Restart en verhuisde naar zijn thuishaven Oostende.
Help de Reddingboot 3
terug varen
1947
OP STAPEL
1948
TE WATER
1980
UIT DE VAART
2011
ERFGOED
2019
RESTAURATIE
20XX
VAREN
LENGTE : 14,25 m
BREEDTE :3,90 m
DIEPTE :1,62 m (max)
WATER VERPLAATSING : 25 ton
MOTOREN :2x Ferry Diesels VE4 40 HP elk 600 RPM
SCHROEVEN :2
SNELHEID :8 knopen
LUCHT DICHTE KISTEN : 154 stuks
ROMP Watson type :Mahony hout
Restaureren de boot
in zijn oorspronkelijke staat.
- Bronnenonderzoek naar de oorspronkelijke staat van het schip door middel van plannen, foto’s en getuigenissen van de enkele overlevende bemanningsleden en die informatie te gebruiken bij de restauratie.
- Nauwgezet de oorspronkelijk kleuren van het schip identificeren aan de hand van archieven en kleurkaarten om het schip na restauratie terug in de oorspronkelijke kleuren te zetten.
- De ontbrekende onderdelen op te sporen, te documenteren om desnoods te reconstrueren.
- Inhuren van specialisten in scheepsbouw en erfgoed die ons adviseren over de te gebruiken technieken.
- Het schip wordt volledig ontdaan van alle verf om zo beter de eventuele structurele problemen vast te kunnen stellen.
- Alle onderdelen van het schip die belangrijk zijn voor de fysieke integriteit worden gecontroleerd en hersteld. Waar dit niet door vrijwilligers kan gebeuren zal professionele hulp ingeroepen worden.
TOEKOMST
- Met respect voor het historische uitzicht van Reddingboot 3, alle nodige maatregelen nemen opdat het schip in orde zou zijn met de huidige regelgeving en normen.
- Opleiding van bemanning om met dit schip te varen.
- Vaardagen organiseren
- Bedrijfsevents
- Teambuilding
- Maritieme off shore activiteiten
- Redding reactment/trainingen