VZW RESTART

Wij restaureren de Reddingboot 3 Oostende

Een twee motorige houten reddingboot type Watson

WATSON REDDINGBOOT 3

Onmiddellijk na de Tweede Wereldoorlog reorganiseerde de Belgische overheid de reddingsdiensten en bestelde zij drie exemplaren van een verbeterd Watson-type reddingboten.

Watson reddingboot 3 Oostende out of harbour

WATSON 46ft 9 INCH LIFEBOAT

De order werd in 1946 in Engeland geplaatst bij de werf J. Samuel White te Cowes op het eiland Wight. De bouw startte in 1947.

GEORGE L WATSON

George L. Watson was een Schotse scheeps architect die dit type van boot vorm gaf in opdracht en samenwerking met de RNLI. De Royal National Lifeboat Institution (UK).

TE WATER

Deze twee motorige Watson-type houten reddingboot 3 werd op 12 juli 1948 te water gelaten in Cowes .

op 20 september 1948 kwam hij aan in Oostende en werd daar gestationeerd. Niet lang daarna werden de Watson reddingboot 2 in Nieuwpoort en de Watson reddingboot 1 in Zeebrugge ingezet.

Reddingboot 3 Oostende aan docking station
Reddingboot 3 at Docking station  Davits

UIT DE VAART

De reddingboot 3 Oostende werd als eerste uit de vaart genomen. In 1981 werd de boot overgebracht naar het Nationaal Visserijmuseum van Oostduinkerke (nu NAVIGO).

PENSIOEN

De staat van de reddingboot 3 Oostende ging snel achteruit. Ook toen de boot in tijdelijke bruikleen gegeven werd aan de vzw Archonaut in Brugge voor onderhoud, herstel en restauratie.

De Watson reddingboot 3 Oostende werd op 7 november 2003 overgebracht naar Brugge, waar het onder een afdak wachtte op restauratie.

Begin 2012 droeg Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits het eigendomsrecht van de Watson reddingsboot 3 over aan de vzw Archonaut uit Brugge.

In oktober 2019 kwam de reddingboot 3 in handen van de vzw Restart en verhuisde naar zijn thuishaven Oostende.

Help de Reddingboot 3

terug varen

1947

OP STAPEL

Route Reddingboot  Watson type naar  Oostende

1948

TE WATER

Reddingboot 3 Oostende aan docking station

1980

UIT DE VAART

2011

ERFGOED

2019

RESTAURATIE

Reddingboie  Watson Reddingboot 3 Oostende

20XX

VAREN

Reddingboot 3 in vaargeul Oostende haven

LENGTE : 14,25 m

BREEDTE :3,90 m

DIEPTE :1,62 m (max)

WATER VERPLAATSING : 25 ton

MOTOREN :2x Ferry Diesels VE4 40 HP elk 600 RPM

SCHROEVEN :2

SNELHEID :8 knopen

LUCHT DICHTE KISTEN : 154 stuks

ROMP Watson type :Mahony hout

Restaureren de boot

in zijn oorspronkelijke staat.
  • Bronnenonderzoek naar de oorspronkelijke staat van het schip door middel van plannen, foto’s en getuigenissen van de enkele overlevende bemanningsleden en die informatie te gebruiken bij de restauratie.
  • Nauwgezet de oorspronkelijk kleuren van het schip identificeren aan de hand van archieven en kleurkaarten om het schip na restauratie terug in de oorspronkelijke kleuren te zetten.
  • De ontbrekende onderdelen op te sporen, te documenteren om desnoods te reconstrueren.
  • Inhuren van specialisten in scheepsbouw en erfgoed die ons adviseren over de te gebruiken technieken.
  • Het schip wordt volledig ontdaan van alle verf om zo beter de eventuele structurele problemen vast te kunnen stellen. 
  • Alle onderdelen van het schip die belangrijk zijn voor de fysieke integriteit worden gecontroleerd en hersteld. Waar dit niet door vrijwilligers kan gebeuren zal professionele hulp ingeroepen worden.

TOEKOMST

  • Met respect voor het historische uitzicht van Reddingboot 3, alle nodige maatregelen nemen opdat het schip in orde zou zijn met de huidige regelgeving en normen.
  • Opleiding van bemanning om met dit schip te varen.
  • Vaardagen organiseren
  • Bedrijfsevents
  • Teambuilding
  • Maritieme off shore activiteiten
  • Redding reactment/trainingen

ONZE

SPONSORS